Bültenler

Mario’dan Devlerin Savaşına: Oyun Sektörü

Mario’dan Devlerin Savaşına: Oyun Sektörü
Google News Icon Takip Et

Oyun sektörü şu sıralar tekrardan gündemin merkezine yerleşti. Peki, neden? Bunda Microsoft (MSFT)’un yaklaşık 70 milyar dolara Activision Blizzard (ATVI)’ı satın almasının elbette payı büyük. 

Fakat burada büyük resmi kaçırmamak gerekiyor: NFT ve metaverse, ilerleyen zamanlarda oyun sektörüne büyük bir ivme kazandırması bekleniyor.

Microsoft, Activision Blizzard’ı satın alarak bir taşla iki kuş vurmuş oldu. Hem oyun sektöründeki en büyük rakibi Sony’nin hakimiyet alanını daralttı hem de metaverse dünyasının altyapısı olan oyun teknolojilerine köklü bir yatırım yapmış oldu.

  • Karşı hamle: Sony, Microsoft’un agresif satın alımından kısa bir süre sonra 3,6 milyar dolar karşılığında Bungie’yi satın aldı. Oyuncular arasında oldukça popüler Destiny oyunlarının yapımcısı olan Bungie, artık PlayStation markası altında oyunlar üretecek. 

Kısaca Microsoft, ileride metaverse’ün büyük bir yatırım alanına dönüşmesi durumunda şimdiden elinde büyük kozlar bulunduruyor. 

Peki, tüm bunlar yaşanırken oyun sektörü ne durumda?

🕹️ Oyun Sektörünü Büyüten Faktörler

Küresel oyun pazarının 2025 yılına kadar 256,97 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Sektörün böylesine hızlı bir şekilde büyümesinin arkasında ise birçok sebep yatıyor. Fakat en önemlileri arasında; Covid-19 pandemisi, bulut oyun servisleri, içerik üreticileri, NFT ve metaverse gösterilebilir. 

😷 Covid-19 Pandemisi

Haziran 2020 itibarıyla, COVID-19 salgını sırasında video oyunlarına harcanan zaman tüm bölgelerde çift haneli rakamlarla arttı. 

  • Bir adım geriden: Roblox (RBLX) gibi Amerikan borsasında da işlem gören oyun şirketleri, bu dönemde oyun içi satın alımlar sayesinde büyük kazançlar elde etti.

Halihazırda oyun dünyasına aşina olan genç nesillerin yanı sıra 50 yaş üzeri insanların da kapanma sırasında mobil telefonları aracılığıyla oyunlara ilgi göstermesi, şirketlerin mobil oyun sektörüne olan ilgisini de artırdı.

  • Bir adım geriden: GTA ve Red Dead Redemption gibi PC ve konsol oyunlarıyla tanınan Take Two Interactive (TTWO), geçtiğimiz haftalarda mobil oyun devi Zynga’yı 12,5 milyar dolara satın aldı. 

Sonuç olarak; pandeminin yol açtığı kapanma, 40-50 yaş üzeri kitleyi de oyun sektörünün tüketicisi hâline getirdi. Şu anda 2,5 milyarı geçen oyuncu sayısının 2023 itibarıyla 3 milyarı geçeceği tahmin ediliyor. 

🧑‍ İçerik Üreticileri

Pandemi başlamadan önce halihazırda büyük kitlelerle temas içerisinde olan oyun içerik üreticileri ve yayıncıları, pandeminin film ve TV sektörünü sekteye uğratmasıyla birlikte daha da büyük kitlelere erişti. 

  • İstatistik: 2021’nin 3. çeyreğinde Facebook, Twitch ve YouTube üzerinden oyun yayınları izleyen insanların toplam izleme saati 8,21 milyarı geçti. 

YouTube’da en çok aboneye sahip 10 içerik üreticisinden 3’ü, oyunlar üzerine video üretiyor. Diğer taraftan, video oyun içeriklerini izleyen kitlenin büyük bir kısmı da oyun oynamaktansa oyun oynayan kişiyi izlemeyi veya izlediği kişiyle aynı anda oyun oynamayı tercih ediyor.

Facebook, Twitch ve YouTube gibi oyun içeriğini canlı olarak sunan platformlarda içerik üreticileri artık kendi topluluklarını inşa ediyorlar. İzleyiciler, bir yandan içeriği tüketirken diğer yandan da topluluk içerisinde, Discord ve uygulamaların chat özelliğinde diğer izleyicilerle sosyalleşiyorlar.

Sonuç olarak; içerik üreticilerinin yarattıkları topluluklar, hem oyun içerisinde hem de sohbet uygulamalarında insanların kendilerine yeni bir dünya oluşturmasına katkı sunuyor.  

♾ NFT ve Metaverse

Teknoloji aracılığıyla inşa edilen bu dijital ve sanal dünyalar, içerisinde barındırdığı altyapı ve potansiyeller sayesinde kısa sürede NFT ve metaverse kavramlarının merkezine yerleşti.

  • Bir adım geriden: Yaklaşık 20 yıl önce piyasaya sürülen, insanların kendileri için bir avatar oluşturmalarına ve çevrimiçi sanal dünyada ikinci bir hayata sahip olmalarına olanak tanıyan Second Life oyunu, altyapısı ve konseptiyle birlikte metaverse teknolojisinin gidebileceği noktaya örnek gösterildi. 

Oyun dünyasının barındırdığı bu potansiyeli fark eden Microsoft (MSFT), Amazon (AMZN) ve Meta (META) gibi şirketler, oyun sektörüne yönelik mevcut hamlelerini hızlandırmaya başladı.

  • Bir adım geriden: Microsoft’un yaklaşık 70 milyar dolara Activision Blizzard’ı satın alması ve karşı hamle olarak Sony’nin Bungie’yi 3,6 milyar dolara satın alması, Amazon’un da yeni bir oyun stüdyosu satın alacağı dedikodularını ortaya çıkardı. Oyun sektörünün en büyük şirketlerinden biri olan Electronic Arts, Amazon’un satın alabileceği şirketler arasında gösterildi. 

Diğer taraftan özellikle mobil oyunlarda blockchain teknolojisinin yaygınlaşmasıyla birlikte ortaya çıkan NFT oyunları, insanların ek gelir elde edebilecekleri bir dünyaya dönüştü.

  • Bir adım geriden: İlk NFT oyunları “Play to Earn” (“oynadıkça kazan”) yapısıyla ortaya çıktı. İnsanlar oyun içerisinde emek sarf ederek elde ettikleri varlıklarını NFT teknolojisiyle satabiliyorlar. Özellikle MMORPG (devasa çok oyunculu çevrimiçi rol yapma oyunu) türündeki oyunların ileride NFT teknolojisini yeni gelir sistemi olarak kullanabileceği düşünülüyor. 

Sonuç olarak, oyun dünyasından bağımsız gelişen NFT ve metaverse tartışmaları, oyun dünyasının altyapısını merkeze alan bir “gelecek dünya” imgesi yaratarak oyun sektörünün büyümesine katkı sunuyor. 

☁️ Bulut Oyun Servisleri

Grafik kartlarının kripto para sektörüyle birlikte rekor seviyelere çıkması ve çip sektöründeki problemler nedeniyle ekipman ihtiyaçlarında tedarik sıkıntılarının oluşması, bulut oyun servislerine büyük katkı sağladı.

Özellikle ABD ve Avrupa dışındaki ülkelerde oyuncular, oyun bilgisayarı için pahalı ekipmanlar almak yerine Nvidia (NVDA)’nın Geforce Now gibi hizmetleri aracılığıyla oyunları bulut servisleri üzerinden oynamayı tercih ediyor. 

  • Bir adım geriden: Bulut oyun servisi teknolojisini ilk duyuran şirket olan Google Stadia, şirket bünyesinde yer alan stüdyoları kapattığını duyurdu. Büyük umutlarla çıkan ve oyun dünyasını baştan aşağı değiştireceği iddia edilen Stadia’nın kapatılacağı iddiası da gündemdeki yerini koruyor. 

Bulut oyun servisinin yüksek potansiyeli Microsoft (MSFT), Netflix (NFLX) ve Amazon (AMZN) gibi şirketlerin de ilgisini çekmeyi başardı. 

  • Microsoft’un bulut oyun hizmeti Xbox Cloud Gaming, beta aşamasında kullanıcılara hizmet vermeye devam ediyor.
  • Netflix, film ve dizilerin yanı sıra bazı oyunları da kütüphanesine ekleyerek kullanıcıların telefonları aracılığıyla kütüphanedeki oyunlarına oynamasına imkan tanıyacak. 
  • Amazon, bulut oyun servisi Luna’daki süreci hızlandırarak servisi Amerika’daki tüm oyunculara açtığını duyurdu.

Sonuç olarak, bulut oyun servisleri, sistem gereksinimi yüksek oyunları oynamakta sorun yaşayan oyuncuların her türlü oyunu en kötü bilgisayar, tablet veya telefon üzerinden oynamasını sağlayarak oyun endüstrisinin büyümesine katkı sunuyor. 

🔎 Oyun Sektörünün Radarındaki Hisseler

Mario'dan Devlerin Savaşına: Oyun Sektörü

Microsoft (MSFT)

🤔 Ne Yapar Bu Şirket?

Microsoft dünya çapında yazılımlar, hizmetler, cihazlar ve çözümler geliştiriyor. Şirket bilgi işlemden üretkenliğe, reklamdan oyunlara kadar birçok farklı segmentte ürün üretiyor.

1975’te kurulan şirketin 182 binin üzerinde çalışanı var ve merkezi Seattle, Amerika’da bulunuyor. 

  • Piyasa Değeri: 2,10 trilyon dolar
  • Toplam Gelir (2021): 168 milyar dolar
  • Fiyat/Kazanç (F/K) Oranı: 29,48
  • Temettü Verimi: 0,841%
  • Son 5 yılda MSFT 322% değer kazandı.

🎮 Bazı Oyunları

  • Call of Duty
  • World of Warcraft
  • Candy Crush
  • Diablo
  • StarCraft
  • Minecraft

📰 Şirket Haberleri

  • Microsoft, geçen ay Activision Blizzard’ı neredeyse 70 milyar dolara satın aldığında, CEO’su Satya Nadella, Activision’ın “metaverse için yapı taşları sağlayacağını” belirtti. Kaynak
  • Microsoft, Xbox Cloud oyun hizmetinde en azından bazı oyunlara fare ve klavye desteği uygulayacak. Kaynak
Mario'dan Devlerin Savaşına: Oyun Sektörü

Sony (SONY)

🤔 Ne Yapar Bu Şirket?

Sony, tüketiciler, profesyoneller ve endüstriyel pazarlar için elektronik ekipman, enstrüman, cihaz, oyun konsolu ve yazılımın geliştirilmesi, tasarımı, üretimi ve satışı ile uğraşmaktadır. Şirket sinemadan tıbbi cihaz üretimine, yarı iletkenden oyunlara kadar birçok farklı segmentte ürün üretiyor.

1946 yılında kurulan şirketin 111 binin üzerinde çalışanı var ve merkezi Tokyo, Japonya’da bulunuyor. 

  • Piyasa Değeri: 112,42 milyar dolar
  • Toplam Gelir (2021): 85,87 milyar dolar
  • Fiyat/Kazanç (F/K) Oranı: 15,47
  • Temettü Verimi: 0,2979%
  • Son 5 yılda SONY 162% değer kazandı.

🎮 Bazı Oyunları

  • God of War
  • Last of Us
  • Marvel’s Spider-Man
  • Uncharted
  • Horizon: Zero Dawn
  • Gran Turismo

📰 Şirket Haberleri

  • Microsoft’un video oyun şirketi Activision Blizzard’ı 68,7 milyar dolara satın alacağını duyurmasının ardından Sony’nin hisseleri son iki yılın en büyük düşüşünü yaşadı. Kaynak
  • Sony, Destiny ve Halo oyunlarının geliştiricisi Bungie’yi 3,6 milyar dolarlık bir anlaşmayla satın alacağını duyurduktan sonra şirketin hisseleri kısmi de olsa toparladı. Kaynak
Mario'dan Devlerin Savaşına: Oyun Sektörü

Take-Two Interactive (TTWO) 

🤔 Ne Yapar Bu Şirket?

Take Two, oyunların geliştirilmesi, yayınlanması ve pazarlanmasıyla uğraşıyor. Ürünleri konsol sistemleri, avuçiçi oyun sistemleri ve akıllı telefonlar ve tabletler dahil olmak üzere kişisel bilgisayarlar için tasarlıyor ve fiziksel perakende, dijital indirme, çevrimiçi platformlar ve bulut akış hizmetleri aracılığıyla sunuyor.

1993’te kurulan ve 6.000’nin üzerinde çalışanı olan şirketin merkezi New York, Amerika’da bulunuyor.

  1. Piyasa Değeri: 15,93
  2. Toplam Gelir (2020): 3,37 milyar dolar
  3. Fiyat/Kazanç (F/K) Oranı: 30,3
  4. Temettü Verimi: 0%
  5. Son 5 yılda TTWO 117% değer kazandı.

🎮 Bazı Oyunları

  • GTA
  • NBA 2K
  • Civilization
  • Hades
  • FarmVille
  • Zynga Poker
  • Red Dead Redemption

📰 Şirket Haberleri

  • Take Two, geçtiğimiz aylarda mobil oyun dünyasının en önemli isimleri arasında yer alan Zynga’yı 12,7 milyar dolar karşılığında satın alarak mobil oyun endüstrisine agresif bir giriş yaptı. Kaynak
  • Take Two’nun Zynga’yı satın alacağı haberinin duyulmasıyla birlikte şirketin hisseleri 50% yükseldi. Kaynak

🔢 Rakamlarla Oyun Sektörü

  • Dünya çapında 2,7 milyardan fazla oyuncu var.
  • Oyun stüdyolarının 48%’i VR/AR oyunları üzerinde çalışıyor.
  • Steam’de her gün 25 yeni oyun çıkıyor.
  • Küresel oyun endüstrisi, 2020-2025 yılları arasında 12%’lik bir CAGR’de büyüyecek.
  • Mobil oyun endüstrisi 2025’in sonunda 169,7 milyar dolar değerinde olabilir.
  • Dota 2 oyuncuları 177 milyon doların üzerinde turnuva ödülü aldı.
  • ABD’li oyuncuların 45%’i kadın.

📢 Oyun Sektöründen Son Gelişmeler 

  • Netflix, popüler dizisi Stranger Things’e dayanan mobil oyunların arkasındaki Next Games’i satın almak için devreye girdi ve Silikon Vadisi’nin video oyunlarına geçişini genişletti. Kaynak
  • Microsoft’un Activision Blizzard’ı yaklaşık 70 milyar dolara satın almasından sonra gözler oyun sektörüne çevrildi. 91 yaşındaki ünlü değer yatırımcısı Warren Buffet, portföyüne Activision Blizzard’ın hisselerini ekledi. Kaynak
  • Küresel oyun pazarının 2025 yılına kadar 256,97 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Sektörün böylesine hızlı bir şekilde büyümesinin arkasında ise pek çok sebep yatıyor. Pandemi, NFT ve metaverse ise bu sebeplerin başında geliyor. Kaynak

📁 Bu İçeriği Hazırlarken Okuduğumuz Kaynaklar

How The Gaming Industry Has Leveled Up During The Pandemic

How Much Is the Gaming Industry Worth in 2022?

Number of Gamers Worldwide 2022/2023: Demographics, Statistics, and Predictions

56 Streaming stats you should know in 2022

3 Game Companies Amazon Could Partner With

Amazon’s Luna Game Streaming Service is Officially Available to Everyone